SICOMEL SAYA

Wednesday, 10 April 2013

donuttt

i'm backkk
sebelum nie mmg aku xselalo update tp aku selalo blogwalking tao
tapi..tapi. tapi
dalam 2 minggu lepas aku langsung xdapat bukak blog sebab aku lupe passwordd...wahhhhhahahadoiiiii
disebabkan stress menimpa-nimpa time tu aku amik keputusan tok biarkan dulu n tunggu cuti sem t baru pikirkan ape password blog aku....time tu tenang sikit an nak berfikir  :).. 
back to the title....
setelah percubaan kali pertama tak berjaya disebabkan salah teknik...hahahaah (ketawa diatas kebodohan diri sendri)
aku try buat donat tok kali kedua....
 dan ia menjadiiiiiiiii
yahoooo
sedap, gebu, lembut, dan sebagainyaa.....
kira boleh dibuat jual lahh


nie resepi yg diambik dari :- azie kitchen

Bahan-bahan 
500g tepung berprotein tinggi/tepung gandum
1 peket yis segera-11gram
50g marjerin/mentega
1 sudu besar (penuh) shortening
2 sudu besar (penuh) gula pasir
2 sudu besar susu pekat/2 sudu besar susu tepung
1 biji Telur
1/2 sudu kecil garam
Gula Halus atau topping kegemaran anda
190ml-200ml air suam suam kuku (bergantung pd kualiti tepung- saya guna 200ml)

Cara-cara
Di dalam bekas yang agak besar, tuangkan air suam. Masukkan yis segera, gula pasir, susu,marjerin dan shortening. Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.


Setelah yis mula berbuih, ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dipukul sedikit dan juga garam.

   
tip :-
pastikan yis dicampurkan dengan air suam2 kuku (bukan air yg sejukkkk or air yg terlalu panas sebab nanti yis tu matiii......pastu an...jgn terlalu excited nk buat donat macam aku nie sampai xsempat2 yis nk kembang/didih..aku dh tuang masuk dalam tepung....)pastu campurkan yis ngn air tunggu la 5-8 minit pastu tgk de perubahan.....lau de perubahan confirm donat korang jadik punyer laaahhh

2 comments:

  1. patut menyepi. lupa pasword plak. hana beli donut yang dah siap. pastu goreng je. hehe

    ReplyDelete
  2. seyesly teringin sgt nk buat donut..tp xpenah menjadik..huhuhu

    ReplyDelete