SICOMEL SAYA

Saturday, 29 September 2012

Tuhan Berikan Aku Cinta


     

Thursday, 27 September 2012

pesta buku + pc fair


aktiviti tradisi upsi rasenye kot
bile awal sem mesti ade karnival buku & pc fair
mmg bez la kan sebab ak nie gile BELI buku
beli jew,,bacenye idokkk..hahahaha
karnival buku kt upsi boleh tahan bez la
coz kt sini kebanyakan U ade dan bawak buku masing2
de uitm, upm, um, ukm n macam2 la lagi


org beli buku..bkn bergambar la nenot

depan pintu karnival buku + nk tunjuk baju biru tu baju baru rexco keusahawanan

on da way nk p pc fair lak

sempat grab satu buku...






Tuesday, 25 September 2012

assignment pertama di sem tiga

yeee haaaaaaa
gumbire la ati nie sebab dh dapat assigment yg dh berlambak-lmbak
sem nie byk lak
assginment kena melukis
tu yg xtahan tu
tgn den nie keras
papepon
aku try yg terbaik

nie lukisan pertama sem
sel oh sel

+++subjek fisiologi manusia nie membuatkan aku mengimbau kembali kenangan belaja biologi form 4 n 5 dulu2

kelebihan surah Al-Insyirah



sumber : kak yatie

surah  Al- Insyirah nie sgt bagus utk hilangkan darah gemuruh :)

Surah Al-Insyirah adalah Surah ke-94 di dalam Kitab Al-Quran. Surah ini diturunkan di Mekah, mengandungi 8 ayat. Dinamakan surah “Al-lnsyiraah (Perihal Melapangkan Dada Nabi), kerana pada awal surah ini, Allah Taala menegaskan salah satu nikmat- Nya yang dikurniakanNya kepada Nabi Muhammad (s.a.w.) ialah melapangkan dadanya (serta mengisinya dengan iman dan hidayah pertunjuk).

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ﴿١﴾ وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ ﴿٢﴾ الَّذِي أَنقَضَ ظَهْرَكَ ﴿٣﴾ وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ ﴿٤﴾ فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا﴿٥﴾ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿٦﴾ فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ﴿٧﴾وَإِلَىٰ رَبِّكَ فَارْغَب ﴿٨﴾



Siapa-siapa membaca Surah Al-Insyiraah jadi wirid pada tiap-tiap lepas sembahyang fardhu, nescaya hilang dukacita nya dan mengurniailah oleh Allah s.w.t. akan rezekinya dengan beberapa banyak.
Siapa-siapa sentiasa banyak membaca Surah Al-Insyiraah nescaya mudah mendapat rezekinya dan luas fikirannya, senang membuat sesuatu pekerjaan dan hilang daripadanya sifat malas.Siapa-
siapa membaca Surah Al-Insyiraah 7 (tujuh) kali pada tiap-tiap lepas sembahyang, nescaya terlepas daripadanya kesusahan dan mudah oleh Allah s.w.t. akan rezekinya.Siapa-siapa membaca Surah Al-Insyiraah 40 (empat puluh) kali pada tiap-tiap lepas sembahyang fardhu selama tujuh hari berturut-turut, nescaya mengurnia Allah s.w.t. kepadanya kekayaan.
Siapa-siapa susah pada suatu pekerjaan, hendaklah sembahyang dengan kifayat yang tersebut di bawah ini, nescaya sampai maksudnya, iaitu:

1. Sembahyang sunat dua rakaat.
2. Pada tiap-tiap rakaat baca Surah Al-Fatihah dan surah (mana-mana surah)

3. Lepas sembahyang, duduk menghadap kiblat dengan tetap bersungguh-sungguh ingatlah akan Allah s.w.t., dan baca Surah Al-Insyiraah sebanyak bilangan hurufnya.

4. Sesudah membaca Surah Al-Insyiraah, pohonkanlah apa-apa yang di hajati daripada Allah s.w.t.

Siapa-siapa membaca Surah Al-Insyiraah 200 (dua ratus) kali pada tiap-tiap hari ketika matahari naik (waktu dhuha), nescaya memperlihat oleh Allah s.w.t. kepadanya perkara-perkara yang ajaib.
 Siapa-siapa berhajat sesuatu perkara, bacalah Surah Al-Insyiraah 700 (tujuh ratus) kali atau 1000 (seribu) kali pada tiap-tiap hari selama ia mengusahakannya, nescaya beroleh apa-apa yang di hajati.

Siapa-siapa menulis Surah Al-Insyiraah pada suatu bekas dan menghapuskannya dengan air mawar kemudian minum, nescaya hilang dukacitanya dan terpelihara daripada terkejut. Setengah daripada khasiat Surah Al-Insyiraah itu ialah di baca kerana jadi ubat demam dengan kifayat:

1. Ambillah seurat benang daripada kulit kayu dan bacakan Surah Al-Insyiraah.

2. Tiap-tiap ketika baca huruf “Kaf” daripadanya, simpullah benang itu sekali, hingga cukup jumlah semuanya tujuh kali simpul.
 
Kemudian ikatkan benang itu ke tangan orang yang demam pada pergelangannya yang di sebelah kiri.

Siapa-siapa benak menghafaz, tulislah Surah Al-Insyiraah dan minum airnya bersama-sama menelan air liur ketika berbuka puasa selama tujuh hari berturut-turut, nescaya mudah ingat apa-apa yang di hafaznya, dan jika minum airnya itu lain daripada masa berbuka boleh juga, tetapi yang baiknya ialah pada masa yang tersebut.
Surah Al-Insyiraah:

Ertinya:

“Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayah pertunjuk)? Dan Kami telah meringankan daripadamu: bebanmu (menyiarkan Islam)- Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)? Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran di sertai kemudahan,(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran, disertai kemudahan. Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal salih), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal salih yang lain), Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini)

Monday, 24 September 2012

dh start menjahit

alhamdulillah 
syukur ku panjatkan kepada Allah swt sebab mempermudahkan segala urusan ku diawal sem nie
semua masalah add drop n jam kredit dh selesai setelah aku terkejar-kejar ke hulu ke hilir
walaopon baru sem tapi assignment nie xkenal mase yer
subjek yg agak tough la bagi aku sem nie (pembuatan pakaian perempuan) sebab amali yg banyak + susah
insyaallah..aku yakin kalau kite usaha pasti Allah swt akan menolong kite :)

nie amali pertama yg kne buat...baju kurung + kain ombak beralun

kawan-kawan ngh kusyuk gunting kain

tuan blog yg berlakon bz

tiqah yg sedang sibuk


tiqah sedang sibuk tu

tuan blog sedang pastikan kain diukur dgn betoi



***esok nk kne p bengkel awal sebab nk jahit tepi..kalau p lambat..xdapat turn la jawapnye nyer 

Monday, 17 September 2012

sem tiga


dh seminggu dftar sem baru..sem 3..
haaaa..dh sem3 kan
kejap je rase
xlame g..sem4, sem5, sem 6, sem7, sem8
dan habissssssss
mudah-mudahan aku dipanjang umor, diberi keizinan oleh Allah SWT untuk teruskan perjuangan mdapatkan segulung ijazah pendidikan
DAN
yg paling penting moga makayah juga dipanjangkan umo dgn kesihatan yg baik sebab nk jugak makayah dapat rasai n pegi konvo nie

sem3 nie aku rase makin mencabar
masuk2 sem  pale aku penink2 + serabut coz ngn jadual yg xcukup jam kredit pastu ngn jadual bertindihnye
nak tak nak, kena gak laluinye ye nenot

kisah hari pertama kuliah
seorg mahasiswa nie berkobar kobar la nk clas pertama..awal2 sem mmg la camnie..hahaha
dgn berbaju kurung biru laut yer terkedek-kedek lari2 nk masuk kelas
smpai kelas smpai sebab bas jalan lambat (perkara biase yer)
sampai je bangunan clas yg ditujui
tetibe jantung bergetar laju sebab tgk kelas dh penuh
lecturer pon dh masok
hadoi awal2 sem pon dh wat hal....
kteorg pon masok kelas tu
aikkk...asal org sikit jew..
oooo..patutla..ak silap tgk kelas....hahaha
aku ngn kgkwn pon tggu la dlm kelas dgn perasaan berkobar2
hmmm...xde lak lecturer ni dtg
agak lame la tunggu..kami satu kelas pon fed up lalu nk p fakulti sebab byk perkara nk kena uruskan sal jam kredit yg x mencukupi
bile smpai fakulti baru la dapat tao yg subjek pagi tadi dimansuhkan
hadoiiiiiiiiiiiiiiiii ku kucewa
bertambah la bebanan baru...

****NIE LA PENGALAMAN PERTAMA DI SEM3****