SICOMEL SAYA

Saturday, 25 August 2012

biskut mama carries

resepi nie dari blog rai lagi..
serius bez blog rai nie coz kebanyakan resepi yg die post tunjuk satu persatu cara nk masak
so ..bagi yg kurang mahir masak cam aku ni sesuai sgt follow cara2 dari resepi nie...
dan rase die pon bezzzz



resepi biskut mama carries

400 gram tepung gandum
300 gram butter
(Kalau boleh guna butter yang berkualiti.sebab butter nie la sebenarnya menentukan rasanya)
2 sudu makan tepung jagung
100 gram gula aising
1 sudu kecil esen vanilla

untuk lapisan gula

2 biji putih telur
150 gram gula aising
1 sudu kecil membumbung tepung jagung
sedikit serbuk coklat/coklat emulco/warna pilihan

nie la lapisan gula yg kite akan letakkan atas kuih 
kite kena sabar wt die n ngn berhati-hati
time ak belajar dulu bende nie dikenali sebagai  "meringue"
ok meringue nie kite guna telur putih jew  pastu kena putar sampi die kental
kite kne buang kuning telo dgn berhati hati + jgn masukkan sedikit air pon 
meringue nie sgt sensetif
even de air setitik pon die sukar nk kental
kalau nk tao meringue nie jadi ke x 
bile dh kite tunggang kan die keatas..meringue nie x jatuh..tu la maksud die kental...
hahaahaa.,,,sedap kan ayat aku guna !!!!

kalau nk tao lebeh lanjut..jom masuk blog rai nie 









Monday, 13 August 2012

semperit raye

semperit kali ke2 aku wat
dh penah try taon lepas
rase die mmg bez
rangup n cair di mulut

nie resepi semperit



bahan-bahan

1 cawan mentega (aku gune majerin jew)
1/2 cawan gula aising
1 biji telur
1 sudu teh esen vanilla
secubit garam
ceri dadu sebagai hiasan

yg perlu disatukan
1 1/2 tepung jagung
3/4 tepung gandum
3/4 tepung kastard
1 sudu teh baking powder

cara-cara
1. ayak kesemua tepung n campurkan kesemua tepung n baking powder .
2. putarkan mentega bersama gula selama 3-5 minit.
3. masukkan telur dan esen vanilla
4. masukkan tepung yg telah disatukan sedikit demi sedikit dan juga garam.
5. sedia utk di bentuk dgn acuan semperit.
6. letakkan ceri dan dibakar selama 10-15 minit dng suhu 170c.






1st kuih raye 2012 : biskut mazola/biskut kacang

taon nie kuih raye pembuke ialah biskut mazola
mak aku kate nie bukan biskut mazola la..nie biskut kacang..hahaha
aku rase same je kot...cume yg beza selalonye mazola nie bulat2
aku wat bentuk munge2...hahaha
resepi ini aku dapat dari blog rai
1 st time buat..
memang menjadi..
sedappppp..lembut + gebu + sweet2 jew
cume
aku xpuas ati la ngn bentuk kueh yg aku wat tu
aku tgk kat blog rai...
cantik jew biskut mazola die
tapi aku punye xde cantik cam die pon
nampak sgt tgn aku x berseni....hahahaha

resepi biskut mazola @ biskut kacang




bahan-bahan
400gm kacang tanah (yg telah digoreng tanpa minyak pastu di kisar halus)
400 gm tepung gandum
200 gm gula pasir (dikisar halus)
3 biji telur kuning (utk disapu kat ats biskut)
minyak mazola / minyak jagung secukupnye
kacang tanah sebagai hiasan

cara menyediakan
1. campurkan tepung gandum yg telah diayak + tepung gandum + gula sehingga sebati
2. masukkan minyak sedikit demi sedikit sehingga adunan xde la lembik sgt @ xde la keras sgt..agak2 boleh terap la an (aku guna minyak matahari coz kat umah aku de minyak tu jew..maleh nk beli minyak mazola tu...dapatla save bajet cikit)
3. boeh la diterap ikot bentuk yg disukai
4. susun atas dulang pembakar + letakkan kacang sebagai hiasan + sapukan dgn telur kuning
5. bakar dgn suhu 180  selama 8-10 mnit

***pastikan kacang yg dikisar hancur sehalusnye sebab nanti bile terap xde tersangkut sebab dihalang oleh ketulan kacang yg xhancur tadi (paham x)
*** gula pon kena sehalusnye sebab kalau de yg xhalus..bile makan tetibe tergigit bende keras..
rupenye de gula xhancur.


+++taon depan (mak ai..taon depan TU) leh cube lagi sebab resepi nie mmg sedap
cune aku kena senikan cikit tgn supaya biskut mazola aku nie lebih kelihatan anggun....




Friday, 10 August 2012

xsabar nk buat kueh raye

wahhhhhhh...tinggal bape hari je lagi nk raye
maksudye ramadhan akan berlalu xlame lagi
kejap je kan
 
taon nie cam biase buat kueh raye laa
wat yg simple2 jew
yg penting ade biskut  arab fabret aku
hahahaah
insyaallah ade bape2 kuih yg aku nk wat taon nie
mtk2 jadilahkan...
barang dh beli
sekarang tunggu tuan badan nie nk jalankan tugas nie



puding jagung

resepi : cilok kt my. resepi

tetibe teringin nk makan puding jagung lak..selalo beli jew..kali ie tr wt sendiri :)

1 cawan tepung kastard
1 cawan jagung manis
3 cawan air
½ cawan gula
1 ½ cawan susu cair
1 sudu besar majerin



*** puding nie rase tawar cikit..sesuai pd mereka yg xsuke makan manis ***
myb gula xcukup kot

***aku xguna jagung tin..tp guna jagung fresh***


Sunday, 5 August 2012

Posisi Jerawat Petunjuk Kepada Kesihatan Seseorang



Oh..Tidak! Jerawat. Kebanyakan orang pernah naik jerawat di muka tidak kira besar atau kecil. Kalau tengok cermin mesti tidak sah kalau anda tidak belek-belek muka, nampak jerawat mulalah rasa sakit hati dan geram kan? Itu perkara biasa.

Ada setengah orang cakap jerawat ini menyusahkan dan memalukan bila sudah naik banyak-banyak di muka. Sampai ada yang sanggup tidak mahu keluar rumah bila muka berjerawat. Betul ke? Tapi jerawat tak boleh dibiarkan sebabkan kesannya sangat teruk.Tapi tahukah anda posisi jerawat boleh memberi petunjuk ataupun isyarat tentang kesihatan kita walaupun bukanlah secara menyeluruh? Menarik bukan? Jom teruskan membaca info dibawah.

Jerawat kat DAHI

Haba badan yang melampau serta peredaran darah yang tidak baik menjadi punca kepada naiknya jerawat kat dahi kita. Orang yang ada jerawat kat dahinya selalunya memiliki sifat panas baran.
Untuk menghindari, dinasihatkan supaya menjadikan amalan untuk tidur awal serta bangun awal. Selain itu pastikan dapat tidur yang cukup dan minum air banyak.

Jerawat kat HIDUNG

Kalau jerawat di batang hidung, ianya bermaksud tulang belakang kita mungkin bermasalah. Jika ianya di hujung hidung mungkin disebabkan haba perut melampau dan sistem penghadaman yang tidak normal.
Dan jika di salah satu hujung hidung pula boleh dikaitkan dengan ovari atau sistem reproduksi yang mempunyai masalah.

Jerawat kat DAGU

Kalau jerawat tumbuh di dagu pula, berkemungkinan fungsi buah pinggang telah terjejas atau sistem endokrin (rembesan dalaman) lemah. Untuk kaum wanita yang mudah mendapat jerawat di sekitar dagu mungkin berpunca daripada haid yang tidak teratur dan sistem peranakan yang bermasalah.

Jerawat kat PIPI

Jika jerawat tumbuh di pipi kiri, fungsi hati mungkin kurang lancar seperti dilanda masalah rembesan, menyahtoksin dan penghasilan darah. Jika di sebelah pipi kanan, fungsi paru-paru berkemungkinan tidak normal.

Jerawat kat BADAN (Belakang dan Depan)

Bagi jerawat yang tumbuh di belakang atau depan badan ianya memberi petanda kemungkinan sistem perkumuhan bermasalah, seperti terkena sembelit. Dinasihatkan supaya mengamalkan pemakanan yang sihat bagi memastikan toksin tersingkir dengan lebih baik.
Nampaknya ada yang terus menghadap ke cermin untuk melihat posisi jerawat anda. Walaubagaiman pun artikel yang dikongsikan ini adalah sekadar rujukan sahaja. Untuk mendapatkan maklumat lebih jelas mengenai tahap kesihatan, anda perlulah mendapatkan rawatan dan nasihat doktor.

P/S: Tips untuk kulit sihat

Anda dinasihatkan untuk minum sekurang-kurangnya 8 gelas air kosong sehari. Ini akan membantu anda utk menyeimbangkan suhu badan dan membebaskan toksik yang tidak dikehendaki daripada tubuh badan kita. Ia juga membantu pelawasan.

Thursday, 2 August 2012

August 2012 Blog Giveaway

klik banner kalau nk join :)

Wednesday, 1 August 2012

Cara untuk mengelak kita di santau/di sihir melalui makanan

Ertinya : Rasulullah s.a.w didengari berkata sesiapa yang berdoa : “Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui” sebanyak 3 kali, maka ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika subuh 3 kali, ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya” ( Riwayat Abu Daud, 4/323 ; At-Tirmidizi, 5/465 dan Ahmad ; Tirmizi : Hasan – Teks doa berwarna Merah Syeikh Syuaib ; Hasan)

resepi tart nenas bentuk buah

sini aku nk kongsikan satu blog yg memberikan cara2 buat tart nenas bentuk buah...
kalau nk tao cara2 nye..jom klik sini : resepi tart nenas bentuk buah
mmg bezz la entry die coz beliau menunjukkan cara buat satu persatu...

tapi..

raye taun nie aku igt nk wat tart gulung je kot..hahahaha.
t de mase aku try wat tart nenas btk buah nie